Wróć do listy

Rodzaje papierów do druku – jakie są i czym kierować się podczas wyboru?

Warto znać rodzaje papieru i właściwości poszczególnych jego typów. Dzięki temu wybór będzie znacznie łatwiejszy. W naszym tekście nie tylko opisujemy zastosowanie różnych papierów do druku, ale też podpowiadamy, jak dobrać odpowiedni typ do własnych potrzeb.

Rodzaje papieru do druku

Kategorię papierów do druku można podzielić na dwie najważniejsze grupy – papiery powlekane i niepowlekane. Różnią się one nie tylko właściwościami, ale też zastosowaniem. Papier niepowlekany pozbawiony jest jakiejkolwiek powłoki, co sprawia, że jest szorstki w dotyku i pochłania dużo farby drukarskiej. Z racji swojej uniwersalności ma mnóstwo zastosowań. Najpopularniejszym papierem niepowlekanym jest papier offsetowy o lekko chropowatej powierzchni. Często wykorzystuje się go w pracy biurowej, np. w przypadku wydruku dokumentów firmowych.

Papier powlekany jest uszlachetniony za pomocą specjalnych mieszanek pigmentowo-klejowych. Dodatkowa powłoka podkreśla gramaturę papieru oraz nadaje mu połysk i gładkie wykończenie. Sprawia też, że jest on trwalszy i pochłania znacznie mniej farby. Papier powlekany wykorzystuje się głównie do wielobarwnych druków reklamowych, w tym broszur, ulotek, katalogów, kalendarzy i plakatów. Do najpopularniejszych papierów powlekanych należą papier kredowy o matowym lub błyszczącym wykończeniu oraz papier ozdobny o zróżnicowanych fakturach, stosowany podczas wydruku dyplomów, kartek okolicznościowych i eleganckich zaproszeń.

Papier do druku z oferty Biurpap – jaki wybrać?

Wybierając konkretny rodzaj papieru, należy kierować się specyfiką projektu, który będzie na nim drukowany. Jeśli kartki mają służyć wyłącznie do wydruku dokumentacji, wystarczającym rozwiązaniem będzie zakup klasycznego papieru niepowlekanego. Jeśli z kolei papier będzie wykorzystywany do druku eleganckich zaproszeń, warto zdecydować się na estetyczny papier ozdobny o dużej gramaturze. Większość rodzajów papieru można znaleźć w sklepie Biurpap. W naszej ofercie dostępne są m.in.:

Jeśli w Twojej firmie gromadzą się duże ilości dokumentów wymagających przechowywania, przeczytaj artykuł Archiwizacja dokumentów – jak robić to poprawnie?

Papier do drukarki – jaka gramatura jest najlepsza?

Gramatura papieru ma bardzo duży wpływ na jakość całego projektu. Odnosi się do gęstości papieru, mierzonej w gramach na metr kwadratowy. Wiąże się też z jego grubością oraz sztywnością. By dobrać idealny rodzaj papieru do konkretnego projektu, konieczne jest określenie jego gramatury. Najczęściej do druku wykorzystuje się papiery o gramaturze od 70 g/ do 450 g/. W przypadku papierów ozdobnych może ona sięgać nawet 700 g/.

Jak dobrać odpowiednią gramaturę papieru do druku? Kluczowe jest dopasowanie jej do rodzaju projektu i oczekiwań z nim związanych. Jeśli papier ma posłużyć do bieżących potrzeb, tj. wydruku materiałów na własny użytek, wystarczająca będzie gramatura na poziomie 70–80 g/m². Jeśli będą na nim drukowane materiały reklamowe – warto zdecydować się na wyższą gramaturę, tj. powyżej 250 g/m², i wysoki poziom nieprzezroczystości. Daje to pewność, że druk nie będzie przebijał na drugą stronę. W przypadku zaproszeń, eleganckich kartek i innych materiałów okazjonalnych należy postawić na wysokiej jakości papier ozdobny o gramaturze min. 250 g/m², a przy wydruku zaproszeń jednokartkowych – o gramaturze min. 300 g/m². Papier taki jest gruby i sztywny, dzięki czemu projekt będzie prezentował się elegancko i efektownie.

Wybierając papier do druku, warto zwrócić uwagę nie tylko na jego gramaturę i przeznaczenie, ale też na wrażenia sensoryczne, jakich dostarcza. To szczególnie istotne w przypadku dużych projektów (jak np. książka) lub tych, które mają znaczenie sentymentalne (jak np. zaproszenia ślubne). Ważne są wykończenie papieru, jego odcień oraz stopień przezroczystości. Jeśli zastanawiasz się, jaki rodzaj wybrać, pamiętaj, że drukarnia może wykonać tzw. proof, czyli wydruk próbny. Otrzymanie roboczej wersji projektu pomoże Ci podjąć słuszną decyzję.

Udostępnij
Oceń artykuł