Koszyk
Blog
09.11.2022

BHP w biurze – zasady i potrzebne akcesoria

Choć wydawać by się mogło, że praca biurowa nie należy do szczególnie ryzykownej, zasady BHP w biurze odgrywają ogromną rolę. Bez względu na to, czym się zajmujemy, powinniśmy zadbać o zachowanie bezpieczeństwa i higieny pracy. Nie tylko zawody o podwyższonym ryzyku obwarowane są przepisami BHP. Jasno określonych zasad musi przestrzegać też każdy pracodawca, który zatrudnia pracowników biurowych. Wymogi BHP w biurze dotyczą między innymi obiektów budowlanych, terenów zakładów pracy, procesów pracy oraz pomieszczeń i urządzeń higieniczno-sanitarnych. Jakich instrukcji BHP w biurze należy przestrzegać? Które akcesoria są niezbędne w miejscu pracy? Na te pytania odpowiadamy poniżej.

BHP w biurze – podstawa prawna

Przepisy BHP w biurze określa Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy z 26 września 1997 r. Zgodnie z nim w przypadku każdego pomieszczenia przeznaczonego na pobyt pracowników, w którym wykonywana jest praca, spełnione muszą być jasno określone wymogi. Szczegółowo określa je dział III rozporządzenia, dotyczący pomieszczeń pracy.

Najważniejsze zasady BHP w biurze

Zgodnie z powyższym rozporządzeniem:

  •          wymiary biura powinny być uzależnione od liczby pracujących w nim osób – na każdą z nich przewiduje się 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia i co najmniej 2 m2 wolnej powierzchni podłogi
  •          pracodawca jest zobowiązany do utrzymania porządku w miejscu pracy, a także wykonywania okresowych remontów i konserwacji pomieszczeń
  •          biuro nie może być usytuowane poniżej poziomu terenu, z pewnymi wyjątkami, jak np. chłodnie, garaże, warsztaty, rozlewnie win itp.
  •          temperatura w biurze powinna wynosić co najmniej 18° Celsjusza; niezbędne jest przy tym zapewnienie odpowiedniej cyrkulacji powietrza, dostosowanej do potrzeb pracowników, poziomu wilgotności oraz bilansu ciepła
  •          w biurze można zainstalować klimatyzację lub wentylację mechaniczną – należy jednak dbać o regularną konserwację urządzeń
  •          wszelkie konstrukcje, po których pracownik musi poruszać się, aby dotrzeć do miejsca pracy, muszą być bezpieczne
  •          biuro powinno być zabezpieczone przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi oraz wszelkimi czynnikami szkodliwymi dla zdrowia.

Oświetlenie w biurze – BHP

Każdy pracodawca musi zadbać o to, aby pomieszczenia biurowe, w których przebywają jego pracownicy, były odpowiednio oświetlone – zarówno światłem naturalnym, jak i sztucznym. We wnętrzach, w których specyfika pracy nie wymaga ograniczania światła naturalnego, powinien być zachowany dostęp do okien, umożliwiający ich swobodne otwieranie i zamykanie oraz regularne i bezpieczne mycie. Wszystkie okna muszą być sprawne pod względem technicznym i czyste, aby przepuszczały wystarczającą ilość promieni słonecznych. W celu ochrony pracowników przed nadmiernym nasłonecznieniem powinny być też wyposażone w elementy zaciemniające. Niezależnie od tego, czy w pomieszczeniu jest dostęp do dużej ilości światła naturalnego, czy też nie, w każdym biurze niezbędna jest starannie zaprojektowana i zabezpieczona instalacja elektryczna.

Niezbędne akcesoria BHP

Podstawowe akcesoria BHP, jakie powinny znaleźć się w każdym biurze, to:

Umożliwiają one natychmiastową reakcję w przypadku wystąpienia w miejscu pracy nieprzewidzianych wypadków. Wszystkie te produkty dostępne są w ofercie Biurpap.

Wybór rodzaju gaśnicy powinien być dostosowany do specyfiki pracy oraz znajdującego się w biurze sprzętu. Najbardziej uniwersalnym rodzajem są gaśnice płynowe, przeznaczone do gaszenia materiałów stałych oraz cieczy. Jeśli w pomieszczeniu znajduje się sporo komputerów, najlepiej zdecydować się na gaśnicę śniegową, przeznaczoną do gaszenia elektroniki. Dokładna liczba przeciwpożarowych akcesoriów BHP określona jest w Rozporządzeniu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów.

Równie ważna, jak gaśnica, jest odpowiednio wyposażona apteczka, która przydaje się w razie drobnych wypadków. Skład apteczki pierwszej pomocy BHP powinien obejmować materiały opatrunkowe, rękawiczki jednorazowe, nożyczki oraz maski i ustniki do przeprowadzania sztucznego oddychania.

Bardzo ważną rolę odgrywają w biurach znaki informacyjne, czyli specjalne symbole związane z zasadami bezpieczeństwa w miejscu pracy. Pozwalają one oznaczyć kierunek drogi ewakuacyjnej oraz kluczowe miejsca, np. skrzynkę z gaśnicą.

BHP – akcesoria odzieżowe Biurpap

Pracownicy biur niejednokrotnie muszą udać się w inne miejsca na terenie zakładu pracy, jak np. hale produkcyjne czy place budowy. Dlatego bardzo ważne jest zapewnienie im dostępu do specjalistycznych artykułów ochronnych, które zabezpieczą ich zdrowie i komfort. Tanie akcesoria ochronne BHP dostępne są w ofercie firmy Biurpap. Znaleźć w niej można m.in. kaski ochronne, zabezpieczające głowę podczas pracy w terenie, oraz buty robocze, które pozwalają swobodnie wykonywać obowiązki w miejscach zanieczyszczonych lub narażonych na niebezpieczeństwo.

W ofercie Biurpap dostępne są także rękawice i okulary ochronne, przydatne podczas wykonywania pracy fizycznej lub w trakcie wizyt w miejscach, w których jest ona wykonywana. Akcesoria są niezbędne w takich branżach jak spawalnictwo, budownictwo, obróbka materiałów oraz praca z różnego rodzaju chemikaliami. Wysokiej jakości ubrania robocze (kurtki, spodnie, kamizelki odblaskowe) zapewniają pracownikom wygodę i bezpieczeństwo, a zatyczki do uszu chronią narząd słuchu w miejscach o wysokim poziomie hałasu, jak np. plac budowy.

Na firmowym blogu Biurpap znajdują się ciekawe artykuły, na podstawie których wybierzesz do swojego biura najbardziej przydatne urządzenia – np. tekst Jakie urządzenia biurowe wybrać – wskazówki doboru

zamknij Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.