Koszyk
Blog
21.08.2023

Jak zachować wydajność i utrzymać komfort w biurze w czasie upałów?

Powszechnie uważa się, że optymalna temperatura w pracy to 21-22 stopnie Celsjusza. Gdy temperatura przekracza ten próg, efektywność pracy może spadać. Przede wszystkim, wysokie temperatury mogą prowadzić do przegrzewania organizmu. To z kolei powoduje zmęczenie, ból głowy czy nawet odwodnienie. Dlatego każdy pracodawca w czasie upałów powinien przestrzegać przepisów kodeksu pracy w kwestii temperatur i stosować dobre praktyki zarządzania biurem, by zapewnić pracownikom komfort.

Minimalna i maksymalna temperatura w biurze a BHP

W sytuacjach, gdy klimatyzacja nie jest dostępna lub jest niewystarczająca, praca w wysokich temperaturach może stać się niekomfortowa i stresująca. Wówczas personel staje się mniej wydajny. Spadek koncentracji i znużenie to kolejne poważne skutki wysokich temperatur. Lato w biurze stanowi więc wyzwanie nie tylko dla pracowników, ale również pracodawców. Przedsiębiorstwa powinny podjąć niezbędne działania minimalizujące narażenie pracowników na wysokie temperatury.

O ile w rozporządzeniu MPiPS ustawodawca określił minimalne temperatury, jakie mogą panować w biurze, o tyle nie określił wartości maksymalnych. Wobec tego temperatura w pomieszczeniach powinna odpowiadać rodzajowi wykonywanej pracy i być nie niższa niż:

  •      18°C – w przypadku lekkich prac fizycznych bądź pracy biurowej
  •      14°C – w pozostałych przypadkach.

Niemniej warto zwrócić uwagę na opinie specjalistów BHP w kwestii wysokich temperatur w miejscu pracy. W warunkach biurowych nie powinna ona przekraczać 30 stopni Celsjusza. Jednak jak wspomniano na początku, wartość ta istotnie odbiega od optymalnej temperatur 21-22 stopnie Celsjusza.

W czasie upałów szczególnie uprzywilejowane zostały dwie grupy pracowników: kobiety w ciąży i młodociani. Osoby, które nie ukończyły 18. roku życia, w ogóle nie powinny pracować w biurach, w których temperatura przekracza 30 stopni Celsjusza. Z kolei ciężarne mogą w takiej sytuacji nie stawić się w pracy, informując wcześniej o tym pracodawcę.

Ponadto kodeks pracy określa, że pracownicy mogą odmówić wykonywania obowiązków zawodowych podczas upału. Osąd leży w ocenie zatrudnionego. Powinien on wówczas poinformować przełożonego o sytuacji, gdy:

  •      warunki nie odpowiadają przepisom BHP
  •      warunki stwarzają zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników
  •      wykonywanie pracy grozi niebezpieczeństwem innym osobom.

Obowiązki pracodawcy w czasie upałów – temperatura w biurze

Według przepisów kodeksu pracy, jeżeli temperatura w przestrzeni zamkniętej przekracza 28 stopni Celsjusza, wówczas firma musi zapewnić dostęp do wody i napojów w ilości wystarczającej, zaspokajającej bieżące potrzeby personelu. W związku z tym do obowiązków pracodawcy w czasie upałów należy zaopatrzenie biura w zapas wody mineralnej, a także soków. Niemniej dobry pracodawca powinien zapewniać dostęp do tych produktów przez cały rok, a nie tylko w przypadku wysokich temperatur.

Ponadto firma, która dba o swoich pracowników, do niepisanych obowiązków pracodawcy w czasie upałów powinna zaliczyć również:

  •      skrócenie czasu pracy
  •      wprowadzenie dodatkowych przerw regeneracyjnych
  •      umożliwienie pracownikom pracy zdalnej
  •      zapewnienie pracownikom chłodnych pomieszczeń, w których mogą odpocząć
  •      regularne kontrolowanie stanu zdrowia pracowników
  •      przeszkolenie pracowników w zakresie bezpiecznej pracy w trackie upałów.

Odpowiedzialność pracodawcy a BHP i upały

Pracodawca ponosi odpowiedzialność, jeżeli w trakcie upałów nie zapewni personelowi bezpiecznych warunków pracy. Według Kodeksu pracy:

„Kto, będąc odpowiedzialnym za stan bezpieczeństwa i higieny pracy albo kierując pracownikami lub innymi osobami fizycznymi, nie przestrzega przepisów lub zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, podlega karze grzywny od 1000 zł do 30 000 zł”.

Klimatyzacja w biurze a upały

Zmiany klimatyczne i rosnąca w związku z tym średnia temperatur skłania pracodawców do instalowania w biurze systemów klimatyzacji. To popularne dziś rozwiązanie, które umożliwia poprawę komfortu wykonywania obowiązków zawodowych.

Niemniej firmy powinny wziąć pod uwagę, że systemy chłodzące nie mogą powodować przeciągów ani wyziębienia pomieszczeń pracy. Strumień powietrza nie powinien być kierowany bezpośrednio na stanowisko pracy. Ponadto warto również zwrócić uwagę na to, by klimatyzacja nie powodowała nadmiernego hałasu i drgań w miejscu pracy.

Lato w biurze stanowi duże wyzwanie dla pracowników i pracodawców. Wysokie temperatury wpływają na efektywność pracy i samopoczucie personelu. Dlatego firmy powinny dążyć do utrzymania odpowiedniej temperatury w biurze, aby zapewnić optymalne warunki do efektywnej i komfortowej pracy. Pracownicy z kolei powinni pamiętać, że w przypadku niebezpieczeństwa związanego z upałami mogą odmówić wykonywania zadań, informując o tym wcześniej przełożonego.

zamknij Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.